Tips og tricks til dig der lider af stress

Sundhed

Sundhed kan være mange ting. Det handler ikke kun om at man får en sund og varieret kost. Der er mange mentale aspekter der ligeledes spiller ind når man taler om at have en sund livsstil. Udover det kan det være svært at leve sundt hvis man ikke har et sind der også er sundt.

Stress

Stress som begreb bliver brugt ofte. Og selve ordet stress er blevet et ord vi bruger meget. Selv i situationer hvor der blot er tale om en stresset situation. Det er vigtigt at man lære at adskille disse ting – og bare fordi du som individ kan opleve situationer eller dage hvor du føler dig mere presset og hvor overskuet ikke er så stort som du ville ønske er det ikke ensbetydende med at du har stress.

Symptomer

Naturligvis findes stress i forskellige grader. Men man taler om længerevarende perioder med symptomer før man kan begynde at tale om at en person faktisk har stress. Der findes både fysiske, psykiske eller adfærdsmæssige symptomer og alle symptomerne behøver naturligvis ikke at gælde for alle. Det er meget individuelt hvilke og hvor mange forskellige symptomer man lider af. Og derfor også hvor kraftige de er.

De mest hyppige fysiske symptomer er; Hovedpine, hjertebanken, mavesmerter, vægttab eller vægtøgning samt nedsat potens. Det er altså meget forskellige symptomer og ofte forbinder man dem ikke selv med stress. Det kan derfor være svært som enkelt person at vurdere.

De psykiske symptomer er; Træthed, irritabelhed, hukommelsesbesvær, angst, koncentrationsbesvær og den helt alvorlige er depression. Ligeledes her kan disse psykiske symptomer ikke altid pege på stress og der skal meget til før man tænker i disse baner.

De adfærdsmæssige symptomer er eksempelvis søvnløshed og ubeslutsomhed. To ting som kan slå ens hverdag fuldkommen ud af kurs.

Forebyggelse

Når man taler om at forebygge stress er der mange mennesker der ikke tager det seriøst nok. Faktisk føler de fleste at de sagtens ville kunne leve med de ovenstående symptomer og samtidig have deres normale hverdag kørende. Men på længere sigt kan denne beslutning gå hen og blive farlig og man anbefales derfor til at prøve at forebygge stress hos sig selv og andre man kender så godt som muligt. Dette kan ske både i ens privatliv men også i arbejdslivet.

I privatlivet er det altafgørende for forbyggelsen af stress at man sørger for at have styr på sin økonomi. Man skal dyrke motion og gennem dette skaffe sig selv en god nattesøvn. Udover dette er det en god idé at benytte sig at sit sociale netværk så meget som muligt.

I arbejdslivet er forberedelse nøgleordet. Det er en god idé at sørge for at planlægge og strukturere sin tid så man også har luft til uventede opgaver. Og også her anbefales det at man får bygget nogle sociale relationer op.

Hvis du vil læse mere om hvad stress i grunden og rent mediciansk går ud på. Og hvis du er interesseret i at vide mere om de konkrete symptomer kan du læse mere her.

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *