Hvilke superfoods kan ø min sundhed?

Hvis du har hørt om superfoods før, ved du garanteret, at de er gode for både krop og sind, men også til at bekæmpe en lang række livstruende sygdomme. Herunder vil vi komme ind på, hvilke superfoods der kan være gode for dig, og hvordan de kan øge din sundhed.

Superfoods, der styrker din sundhed

  • Løg kan være skrappe for nogle og endda bringe os til tåre, purløg, almindelige løg, hvidløg og lignende, giver potente sundhedsmæssige fordele. Plus, de er nemme og lækre at inkludere i de fleste retter. Når det er brugt til at afværge det onde øje, har hvidløg også antibakterielle og antivirale egenskaber, ifølge en artikel offentliggjort i 2018. Undersøgelser har vist, at løg kan spille en rolle i forebyggelse af kræft, og især hvidløg kan gavne mennesker, der lever med diabetes, et højt kolesteroltal og et forhøjet blodtryk.

  • I århundreder er svampe blevet betragtet som en superfood og bruges stadig i traditionel kinesisk medicin til at rense kroppen og fremme en længere levetid. Forskere har længe studeret de antibakterielle, antioxidante og antiinflammatoriske egenskaber ved svampe, og brugen af ​​svampe som medicin som en supplerende behandling for brystkræft. Mens klinisk forskning mangler, har laboratorie- og dyreforsøg givet lovende data om brugen af ​​svampe til at hjælpe med at forebygge og behandle brystkræft.

  • Nødder og mandler kan særligt hjælpe med din hjertesundhed, hvor cashewnødder er gode til kognitionen samt paranødder til at modvirke kræft. Dette er baseret på, at disse nødder er en god kilde til både sunde fedtstoffer, fiber og protein. Mens nødder har et højt fedtindhold, får de dig samtidig også til at føle dig mæt i længere tid, og undersøgelser har vist, at nødder er med til at give en lavere risiko for vægtøgning og fedme. Derfor skal man ikke være nervøs for det høje fedtindhold. Valnødder er endda øverst på listen over supernødder, med deres antioxidantkraft, der hjælper med at forhindre sygdomme som visse typer kræft.

  •  

    Generelt siger ernæringseksperter, at jo mørkere farven på en grøntsag er, jo flere næringsstoffer indeholder den. Mørke, grønne grøntsager som spinat og salat får deres livlige farver fra klorofyl, hvilket holder planterne sunde, og den kostfiber, der findes i mørke grønsager, kan mindske risikoen for kræft og fungerer også som antioxidanter, der bekæmper potentielt kræftfremkaldende frie radikaler i din krop.
     

Mangler du et Vandfilter til din kaffemaskine? Det kan du læse mere om her.

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *